HEB JE ECHT EEN IDEALE KLANT NODIG?

isaac-smith-AT77Q0Njnt0-unsplash

Als de hele ideale klanten Buzz jou op dit moment overwelmd, dan is deze mail voor jou.

Online zijn er heel veel meningen. Sommigen vertellen je dat je geen ideale klant nodig hebt en je ook prima kunt verkopen zonder een specifiek persoon in gedachten, anderen zeggen dat een business gedoemd is te mislukken zonder ideale klant. Sommigen noemen het zelfs je droomklant, omdat je als het goed is er mee opstaat en mee naar bed gaat.

Maar is het nu echt nodig?


Het antwoord is….

Ja, je kan nog steeds klanten aantrekken zonder een ideale klant.
Maar wil je een duurzame, langdurige business opbouwen, heb je een ideale klant nodig.

En ik weet dat je nu misschien denkt ‘maar ik help liever zo veel mogelijk mensen’ of ‘ik wil niemand uitsluiten’.

Ik snap dat het zo voelt, maar laat me je meenemen in het volgende voorbeeld, wat ik ook aan mijn klanten uitleg. Ken je Rocycle? Dit is een sport; spinnen op muziek met een instructeur die je aangemoedigd in het Engels. Het is als een paddestoel uit de grond geschoten en ontzettend populair bij de millennials. Waarom? Omdat alles er is ingericht voor die leeftijd en lifestyle.
Ze hebben het fietsen centraal gezet, en daar een beleving aan toegevoegd. Je kan douchen met heerlijke vegan zeep en er staan een deo, handdoek en stijltang van het huis op je te wachten.
Ze hadden ook de zoveelste goedkope sportschool kunnen beginnen in Amsterdam, maar in plaats daarvan zijn ze heel erg gaan kijken; Op wie willen we ons richten? En wat is de behoefte van dit type klant? Waar verlangt hij of zij naar?

Als je nieuwsgierig bent geworden, hier is een video van hoe het er ongeveer uitziet (het is niet standaard op de Adam Toren).

Als je nu nog steeds bang bent om te kiezen, denk dan eens aan een hartchirurg, is het zo dat hij geen klanten heeft omdat hij gespecialiseerd is? Ga jij liever naar de gewone dokter voor een hartafwijking? Als jij kiest, weet jouw klant dat deze persoon voor probleem X bij jou moet zijn, en maak je het veel makkelijker voor jezelf.

Hoe kies je dan?
Kijk, je zult nooit die ene perfecte niche/ideale klant vinden. Er zijn altijd weer aanpassingen die op je pad komen en het is geen huwelijk dat je aangaat: het staat niet voor altijd vast.

Houd het dus simpel; denk na wie jij het liefst wil helpen en werk vanaf daar verder. Ga ervoor, test het en maak vanuit daar aanpassingen.

Het klinkt simpel, maar ik weet dat het in de praktijk minder simpel is. Zelf heb ik ongeveer het tegenovergestelde van de eerste ideale klant waarmee ik begon. Maar dat is het mooie, je kan altijd wisselen.

Ondanks dat deze blog alweer een A4tje vol is, is dit pas het tipje van de sluier. Maar hoe langer ik onderneem, hoe meer ik zie dat alles terug te leiden is naar deze ideale klant. Vandaar dat ik het er zo vaak over heb. 

Mocht je de mails nu niet zo tastbaar vinden en liever in de praktijk met mijn persoonlijke hulp naar willen kijken, dan heb ik goed nieuws:

Een keer per maand geef ik een workshop over hoe jij je ideale klant kunt vinden en vervolgens hoe je meer aan deze persoon kunt verkopen. Voor een no-brainer prijs 🤯.

Anderen zullen me voor gek verklaren dat ik het aanbied voor deze prijs, maar als jij wilt groeien, een andere richting op wil met je bedrijf of simpelweg meer wil verkopen, weet ik zeker dat je hier wat aan hebt. Aanmelden en meer info over wanneer de volgende workshop is kun hier vinden. 

Als je de pagina ziet, zul je zien dat het nog veel meer is dan alleen de ideale klant. Echt heeeel veel waarde.
Zie ik je daar?

Vriendelijke groet,


Jill | Sales Coach in Utrecht voor kennisondernemers

 

*Afbeelding van Unsplash.com

Kom naar mijn gratis masterclass Strategisch Sales

Leer jouw salesproces strategisch in te richten en krijg meer klanten.

Stay tuned

Ontdek de Geheimen van Moeiteloze Verkoopgesprekken:

Gratis video serie wordt beter in je salesgesprekken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat de succesvolle salesgesprekken beginnen!