‘Ik kan geen resultaten benoemen op mijn site, want het verschilt te veel per klant’.

Zei ze, vol overtuiging. 

Ik zag in haar ogen dat dit haar waarheid was en ze niet van plan was iets anders aan te nemen. Zelf viel ik even stil. 

Om na te denken hoe ik dit haar nu toch subtiel kon zeggen. Het voelt op dat soort momenten alsof ik de grond onder iemand zijn voeten weg moet slaan. 

Niemand wil de brenger van slecht nieuws zijn. Zeker in dit geval snapte ik het goed, want je waarheid brengt je zoveel houvast. Toch brengt het uiteindelijk meer om het wel te zeggen, want het is simpelweg haar waarheid en niet de waarheid. 

En misschien heb jij dit ook wel, dat je je vasthoud aan een overtuiging dat iets niet kan omdat jij binnen een andere branche opereert.

In dat geval heb ik dezelfde vraag die ik aan deze dame stelde voor jou: Ken je ook andere -insert beroep- die wel resultaten benoemen?

Jawel! zei  ze, maar zij richten zich heel duidelijk op <insert type branche>. En ik heb dat niet,want ik heb allerlei soorten klanten!

‘Hoe tevreden ben je over je klantenstroom?’ was mijn volgende vraag.

Het mag wel meer zijn… zei ze. En daar komen we bij de zin die ik wel vaker zeg; als jij niet kiest op wie je je richt, weten mensen ook niet waarvoor ze je bij jou moeten zijn. 

Het uitgangspunt: Voor iedere dienst zijn resultaten te benoemen. En als je dat niet kan, dan betekent het dat je jouw ideale klant niet duidelijk genoeg hebt. 

‘Dat is toch prima?’ zou je denken. Maar laat me je meenemen in het gevaar hiervan:

Ik gebruik vaak het fantastische voorbeeld van de datingapps (voor degene van wie ik dit ooit gehoord heb, credits to you!). Denk namelijk maar eens aan Tinder: als jij niet je voorkeuren invult, word je aan iedereen gematcht. Je kunt wel zeggen dat je geen voorkeuren hebt, maar dat is simpelweg niet waar. Als jij niet van mensen met zwart haar en een bril houdt en Enschede te ver weg vindt, ben je toch blij dat je dat in kan vullen.

Het is alleen vaak lastig om te kiezen. Maar bedenk je vooraf hoe vervelend het gaat zijn als jij 3 keer per week vanuit Amsterdam op weg moet naar Enschede. En als er echt geen leuke mensen in jouw omgeving zijn, kan je je locatie altijd nog bijstellen.

Zo werkt het ook met een ideale klant. 

Het is enorm belangrijk dat jij weet van welk type klant jij de meeste energie krijgt, zodat je het lang vol kunt houden. Anders is de kans groot dat je over een half jaar eigenlijk weer iets nieuws wil doen. 

Daarnaast wil je specifiek kunnen omschrijven welk probleem je oplost. En dan kan alleen als je weet op wie je je richt. 

Het is eigenlijk een cirkel:

Mensen willen aantrekken → Kiezen welk probleem je wilt oplossen en voor wie → mensen herkennen voor wie en welk probleem je er bent → mensen kopen bij je.

Volgende week vrijdag organiseer speciaal hiervoor de ‘Vastberaden Verkopen’ workshop, waarin we in een kleine groep gaan kijken welke acties jij kunt uitvoeren om meer te verkopen. Er zijn nog een aantal plekken! Dit is de laatste keer dat je erbij kunt zijn voor 25(!) euro. https://jillvandenbosch.nl/vv/ 

Ik heb er heel veel zin in en hoop jou daar te zien.

Kom naar mijn gratis masterclass Strategisch Sales

Leer jouw salesproces strategisch in te richten en krijg meer klanten.

Stay tuned

Ontdek de Geheimen van Moeiteloze Verkoopgesprekken:

Gratis video serie wordt beter in je salesgesprekken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat de succesvolle salesgesprekken beginnen!