Netwerken en Zelfvertrouwen: Veel verkopen als Ondernemer
Als iemand die dol is op alles wat met verkopen te maken heeft voor het bespreken van onderwerpen die mensen inspireren en helpen groeien heb ik onlangs Pauline Pater mogen interviewen over het belang van zelfvertrouwen, authenticiteit en effectief netwerken. In deze blogpost wil ik enkele van de belangrijkste inzichten delen die we hebben besproken, en hoe ze van toepassing zijn op ons en jouw dagelijks leven.
Wil je dit gesprek luisteren? Klik dan hier.
Zelfvertrouwen en Ruimte Innemen op een netwerkevent
Een van de eerste belangrijke thema’s, daar komt die toch weer, is mindset. Jouw gedachten en wat je over jezelf denkt bepaald wat je uitstraalt en uiteindelijk ook hoe goed je bent in sales. Pauline: “Voor mij is zelfvertrouwen een voortdurende reis geweest, die eindigt in het erkennen dat we het verdienen om onze ruimte in te nemen, of het nu in een zakelijke omgeving, sociale setting of persoonlijke relaties is”. Jij loopt de ruimte binnen, jij bent er, en jij verdient het als mens om die ruimte in te nemen. Maar hoe ga je dan de connectie aan? Dat ik het belangrijkste van netwerken en zelfvertrouwen waardoor je veel verkoopt als ondernemer.
Authenticiteit en Connectie
Het draait om verbinding, in sales -wat niet meer is dan praten tegen alles wat beweegt en vooral je ideale klant- maar ook tijdens netwerkevenementen. Op zo’n event is het geheim om jezelf te zijn. Laat zien wie je bent, want dat zorgt voor connectie. Mensen voelen zich aangetrokken tot echtheid en oprechtheid. Transparantie. Door eerlijk te zijn kom je verder dan alleen connecties leggen om connecties te leggen. Om verder te komen dan ‘wat doe je’ en ‘waar kan ik je vinden’. Juist de diepere connecties zorgen voor klanten.
Effectief Netwerken als Introvert
Dan hoor ik vaak ‘ja maar ik ben introvert, ik ben gewoon niet goed in netwerken’. Onzin! Vinden zowel Pauline en ik. Als iemand die af en toe mijn introverte kant moet overwinnen, was het verhelderend om te horen hoe Pauline en ik verschillende benaderingen hebben als het gaat om netwerken. We bespraken hoe introverte mensen netwerken kunnen benaderen als een vaardigheid die kan worden getraind, vergelijkbaar met het trainen van een spier. Het is geruststellend om te weten dat het mogelijk is om comfortabeler te worden in dit soort sociale situaties, zelfs als van nature introvert persoon.
Netwerkpitchen en Specifieke Communicatie
Daarvoor is je pitch een van de belangrijkste tools om ook echt klanten te maken op een netwerk event. Een paar tips:
– Wees specifiek over wat je doet
– Vertel voor wie je er bent
– Pas je pitch aan de doelgroep
– Stel open vragen
Deze blog was een voorproefje. In de uitgebreide podcast geven we praktische tips, advies, en take-outs waarmee je meteen kunt gaan oefenen op het volgende event. Deze verschijnt half februari hier online.
Pauline haar Instagram vind je hier.
Meer weten over mijn traject en hoe ik jou coach om klanten te halen uit netwerkevents? Kijk hier.