Hoe een strategie op sales gebied je gaat redden hoeft niet meer doorgelezen te worden.

Massage en olie

Heb je wel eens een écht goede massage gehad? Zo ja, wat maakte die massage goed? Waarschijnlijk was er de juiste ambiance, zo een dat wanneer je binnenstapt er meteen 10 kilo stress van je afvalt en je meteen zen bent. Goddelijk ruikende olie, die aanvoelt alsof je door 10.000 kleine kabouters tegelijk gekust wordt en de handen van de masseuse, die precies haar handen weet te leggen op jouw zwakke plek. Je spanning voelt en deze wegneemt. 

Een werkende sales strategie is als een massage met happy ending.

Hoe een happy ending eruit ziet, laat ik aan jouw verbeelding over. Waar het om gaat is de vergelijking met een salesproces dat precies zo in elkaar steekt: 

Als ondernemer kom je linksom of rechtsom altijd uit op sales. Op bezwaren. Je bent dag in dag uit aan het verkopen, of je het nu wilt of niet. Ik hoor van klanten dat juist het strategisch inrichten van dit proces, het veel gemakkelijker maakt. Daarom neem ik je mee hoe dit er uit ziet/ kan zien:

Weten wat de acties zijn die jou klanten gaan opleveren. Bij-en hoofdzaken  van elkaar kunnen scheiden. Je tijd besteden aan taken die opleveren. En dus weten welke dit zijn. Mijn ervaring is dat weinig ondernemers precies weten welke dit zijn, en als ze het al weten geen idee hebben hoeveel tijd ze eraan kwijt zijn. Zodra je dit dus inzichtelijk hebt voor jezelf, is het veel gemakkelijker ernaar te handelen.

Precies de juiste acties ook echt uitvoeren, waardoor er voldoende klanten in jouw DM zitten. in plaats van uitstellen en eind van de dag balen dat je weer niet hebt kunnen doen wat je had willen doen.

Precies de juiste dingen zeggen, in het salesgesprek, zodat je je niet voelt als een glibberige schurk die iemand geld probeert af te troggelen, maar oprecht iemand helpt en dit ook weet.
Als je jouw ideale klant nu eenmaal naar het salesgesprek hebt bewogen, wil je nét met de juiste olie komen, om in te masseren. En natuurlijk het resultaat duidelijk overbrengen.

→ Je lead kwalificatie zo hebben ingericht dat er alleen maar mensen op gesprek komen waarvan je kriebels in je buik krijgt en denkt ‘jeeetje dat ik JOU mag helpen!’ van binnen.

→ Weten hoe je een salesgesprek inricht en nog belangrijker; jouw potentiële klant zo goed kunnen helpen dat je bij elk bezwaar met ze meedenkt en dit wegneemt. In hun belang. Omdat je weet dat je ze heel goed kunt helpen.

Dit bij elkaar, als je deze factoren voor jezelf inzichtelijk hebt, is de start van een salesstrategie. 

Mogelijk hoef je niet gered te worden, gaat het lekker. Is NU niet de behoefte aan meer klanten en heeft ‘maar wat doen’ je ver gebracht. Alleen wat kost het je als je zo doorgaat? Hoelang blijf je het sparen, die reizen, je droomhuis nog uitstellen omdat je het ‘nu ook net red’. Want dat is het rottige aan de wet van aantrekking. Ja het komt altijd, maar vaak nét voldoende. En ik geloof dat je meer waard bent dan net voldoende.

Je hebt nu 2 keuzes met betrekking tot jouw sales strategie (mocht die nog niet als een huis staan, waar ik even vanuit ga als je geabonneerd bent op deze nieuwsbrief):

  1. Je pakt bovenstaande puntenlijst, en gaat punt voor punt na in hoeverre jij dit duidelijk hebt voor jezelf en kijkt kritisch naar de punten die je niet duidelijk hebt. Als je deze namelijk aanpast weet ik zeker dat je ook al een heel eind komt.

  2. We kijken er samen naar. In de online masterclass. Ik neem je hier namelijk in mee en kan ik op het eind, in de Q&A met jouw persoonlijke situatie meekijken.


Beide keuzes zijn goed voor mij, geen keuze maken kan ook nog. Maar onthoud; moeilijke keuzes, makkelijk leven.

Kom naar mijn gratis masterclass Strategisch Sales

Leer jouw salesproces strategisch in te richten en krijg meer klanten.

Stay tuned

Ontdek de Geheimen van Moeiteloze Verkoopgesprekken:

Gratis video serie wordt beter in je salesgesprekken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat de succesvolle salesgesprekken beginnen!