Deze week verstuurde ik mijn eerste nieuwsbrief. Ondanks de FOMO had ik het namelijk even uitgesteld.
Ik ben momenteel actief op Instagram, LinkedIn en TikTok. Automatisch ook op FB door de gedeelde story functie bij Instagram.
Een nieuwsbrief leek me veel tijd te kosten. En weinig op te leveren.
Toen de grote Instagram storing een paar maanden geleden insloeg, zette me dat aan het denken. Weet je dat moment nog? Heel Instagram lag er uit. Op de maandagavond dat ik mijn eerste cursus ging lanceren.
Ik besefte me ineens dat mijn hele business afhankelijk was van Instagram. Van 1 platform.
Hoe gevaarlijk ⚠.
Dat moet anders dacht ik.
Ik ben de nieuwsbrief optie gaan opzetten. Alvast meegenomen in mijn website design. Toen mijn nieuwe website in april werd gelanceerd stond deze er op. Ik zag de inschrijvingen binnenkomen zonder dat ik er een plan voor had.
Ik zette bij mij challenge inschrijving dat aanmeldingen automatisch op de nieuwsbrief lijst kwamen. Wat maakt dat ik nu voordat ik ook maar 1 nieuwsbrief heb verstuurd al 110 mails in mijn database heb. Zonder daar echt moeite voor te doen.
En waarschijnlijk na vandaag wat minder, omdat jij, die zich heeft aangemeld voor de gratis challenge nu mogelijk denkt; ho ho, maar op deze spam zit ik niet te wachten.
Maar daar gaat het nu even niet om (afmelden kan onderaan). Het gaat er om dat ik dit bij veel ondernemers zie gebeuren; Ze weten dat ze iets moeten, maar doen het niet omdat ze er niet een exact uitgestippeld plan voor hebben. Of omdat het spannend is. Omdat het perfect moet zijn; dat het nog niet ‘af’ genoeg voelt.
De uitspraak ‘Start before you’re ready’ gaat hier zeker op.
Deze nieuwsbrief schrijf ik 1 dag van tevoren, doordat ik op Instagram heb geroepen dat vandaag de eerste wordt verstuurd. Zodat ik ook voor mezelf een stok achter de deur heb.
Waarom zeg ik dit tegen jou?
Omdat ik weet dat er bij jou ook van die dingen zijn. Minder leuke taken, die spannend aanvoelen. Besluiten die genomen moeten worden, die vaak niet comfortabel zijn.
Besluiten waar de groei ligt. Ik moet altijd denken aan de uitspraak van Eelco de Boer:
Als jij zo’n besluit hebt te nemen dat als een donkere wolk boven je hoofd hangt, dat veel te groot voelt om echt te nemen, bedenk dan: wat is de eerste stap?
Hoe kan je het opbreken in stukjes?
Bijvoorbeeld als je meer groenten wilt eten omdat je weet dat je je dan nog veel beter voelt; hoe kan je in 1 maaltijd al iets meer groente eten. Of nog kleiner; misschien kan je je tussendoortje in de middag vervangen door wat wortels met hummus.
En ja, waarschijnlijk gaat jouw besluit niet over een wortel meer of minder, maar wel over iets waar je diep van binnen weet dat het de juiste keuze is.
Bedenk wat het je gaat opleveren als je doorgaat op deze manier, en wat het je brengt als je uit je comfortzone stapt om de beslissing te nemen.
Dan zul je zien dat je er ineens anders naar kijkt.
Wil jij meer tips voor je business, maar met name voor salesgesprekken? Mooi! Schrijf je in voor mijn gratis e-book ‘3 tips om meer klanten aan te trekken in je salesgesprekken’ aanmelden kan bovenaan de homepagina.
PS: Heeft deze blog je aan het denken gezet of prikkelde hij jou ergens op wat voor manier dan ook? Heb jij een besluit waarvan je denkt; ja maar Jill, dit is echt niet zomaar genomen!! Stuur me een mail. Vind ik leuk!