Pusherig gevoel in salesgesprekken

Sales coach Jill van den Bosch

Als eerste even dit: weet jij dat ik mijn masterclass Winstgevende DM’s weer ga geven 23-03? Ik heb er samen met mijn business coach én ad-coach naar gekeken en hij is compleet anders dan eerst, plus: gratis! Daarbij is iets meerdere keren horen alleen maar nuttig, want je haalt er steeds weer iets anders uit. Dus wil jij de leiding pakken in je DM? Ik leer je hoe je zonder te pushen meer klanten haalt uit je DM. Klik hier om je gratis aan te melden.

Dan Tenerife. Het is… niet wat ik ervan had gehoopt de eerste weken. En dan heb ik het niet over wakker worden met de zon op mijn gezicht, het uitzicht op de palmbomen of het feit dat ik foto’s zie van Nederland waar sneeuw ligt.

Nee, wat dat betreft weet ik dat ik het heel goed heb getroffen en ik mezelf in een enorme luxe positie bevind.

Alleen ik zat de eerste weken enorm te stoeien met de werk/privé balans. Dat zat zo: mijn vriend had de eerst 3 weken vakantie. Hij lag dus de hele dag te chillen, boeken te lezen en tripjes te maken naar het strand..

‘Ga er lekker bij liggen!’ zou je zeggen.

Maar ik wilde ook zo graag werken. Misschien ken je het wel, dat jouw werk je grootste hobby is. Ik leef voor deze missie en ik denk altijd dat nét om de hoek de grote doorbraak ligt (en dat is vaak ook zo, alleen blijven die hoeken natuurlijk altijd weer komen!). Daarbij word ik ook nog eens stik gelukkig om op vakantie ook de laptop mee te nemen en wat mails te beantwoorden en krijg ik ook altijd de beste ideeën voor posts etc.

Maar dit keer had ik die combinatie wat onderschat.. wat resulteerde in dat ik beide half aan het doen was: 1 been half in het vakantie vieren, 1 in het half aan het werk.

Na 3 weken concludeerde ik: dit is vreselijk.

En ook die conclusies en ervaringen zijn soms nodig om te weten dat je het niet meer moet doen. Mijn vader zei altijd ‘je kan het beste leren van de fouten van een ander’. Maar ja, je kan niet alléén maar leren van andermans fouten. Dat zou saai zijn 😊.

Laat mij door deze mail maar jouw ervaringsdeskundige zijn die ervoor zorgt dat jij weet hoe je na een ‘vreselijke’ tijd het toch weer het naar je zin kunt hebben. Of dat nu op vakantie is, of met sales.

Ik hoor wel eens dat mensen bang zijn dat ik hard ben, dat ik onaardig ben of heel streng. Allemaal niet nodig. Ik geef je de ruimte om zelf je fouten te maken, maar wel met een groot kussen om je op te vangen en een spiegel om in te kijken en er wel wat van te leren. Anders is het zonde, en doe je het weer opnieuw. En elke keer weer dezelfde fout maken… dat is pas zonde zou ik zeggen!

Push niet in je salesgesprekken: wil het niet té graag allemaal

  • Als ik terug kijk, was het werken in de eerste week totaal onnodig; niet 1 van mijn klanten kwam in een nood-situatie en de wereld verging niet. Het enige wat verging was mijn gezelligheid, doordat ik van zowel de werkdagen als de vakantiedagen (ik dacht: ik deel het op 🚫) niet optimaal genoot.

    Als iemand een salescall bij mij boekt, zie ik vaak het tegenovergestelde: het is vaak juist heel gezellig in de DM en de salesgesprekken, waar je weer precies  niets voor koopt.

    Er is precies genoeg omzet (of een fluweel kussen ergens) die maakt dat je zo kan blijven doorgaan -net als ik deze workation deed-, maar op een gegeven moment moet je concluderen dat het vreselijk gaat op deze manier en je er mogelijk (maar dat is even een aanname) niet gelukkig van wordt. Want het mag hier gewoon gezegd worden: geld maakt gelukkig en het lost ook veel dingen op.

  • We willen vaak iets heel erg graag: Zoals ik deze workation heel graag wilde, zie ik ook dat veel ondernemers heel graag meer klanten willen. ZO graag, dat je iets gaat doen vanuit een geforceerde intentie. Bijvoorbeeld vanuit een ‘ik heb nodig dat je bij mij koopt’ intentie berichten gaan sturen. Waarmee je anderen alleen maar van je afstoot in plaats van aantrekt.
  • Het andere ding is, dat je op jezelf moet kunnen vertrouwen: doe je wat je zegt en zeg je wat je doet. Als jij de afspraak met jezelf maakt, wil je je er ook aan houden. Omdat dat nu eenmaal zorgt voor het beste resultaat. En dat geldt voor alles 😊.

Nu vertel ik hier nog meer over op donderdag 23 maart: hoe je van die ‘needy’ intentie af kunt komen en professionele berichten kunt sturen middels je DM, door welke fases jouw klant gaat en hoe je hier bij elke fase op in kunt spelen. Met een letterlijke inkijk in mijn DM.

Zie ik je bij de gratis masterclass Winstgevende DM’s?

Heb je hier nog een vraag over? Mail me dan gerust op info@jillvandenbosch.nl of als reactie op deze blog. Ik reageer op alle mails persoonlijk.

Groetjes vanaf Tenerife,

Jill van den Bosch

 

Kom naar mijn gratis masterclass Strategisch Sales

Leer jouw salesproces strategisch in te richten en krijg meer klanten.

Stay tuned

Ontdek de Geheimen van Moeiteloze Verkoopgesprekken:

Gratis video serie wordt beter in je salesgesprekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laat de succesvolle salesgesprekken beginnen!